Tips voor een goede slaaphygiëne

HEALTH
Gepost op: 
27/09/2018
Een goede slaaphygiëne omvat de positieve gewoontes die je hanteert om beter te kunnen slapen.

Neen, slaaphygiëne is geen synoniem voor een propere slaapkamer of voor jezelf die goed gewassen naar bed gaat. Een goede slaaphygiëne omvat de positieve gewoontes die je hanteert om beter te kunnen slapen.

Beperk je slaap

Gemiddeld heb je ongeveer 8uur slaap per nacht nodig. Maar veel mensen hebben voldoende met 6uur slaap. Als dat voor jou zo is, hoef je ook niet langer in bed te liggen.

Beperk powernaps

We hebben allemaal wel eens een dipje overdag en voelen ons dan even wat moe en kunnen minder presteren. Best dat je eerst even een wandelingetje maakt of je even ontspant. Ben je echt slaperig, dan kan het wel aangeraden zijn om een kort slaapje of powernap te doen. Maar zeker niet langer dan 20 minuten of het gevaar bestaat dat je ’s avonds niet meer kan slapen.

Een slaapkamer dient enkel om te slapen en vrijen

Een slaapkamer mag best donker, stil en aangenaam fris zijn. Geen tv dus in de slaapkamer en draai die wekker maar gewoon om zodat je niet voortdurend met de tijd bezig bent. Probeer ook je werk of je smartphone buiten je slaapkamer te houden. M.a.w. een slaapkamer dient enkel om te slapen en te vrijen.

Laat stress uit de slaapkamer

Als je de stress overdag niet afremt dan blijft die zich opstapelen en maak je dus veel waakhormonen aan waardoor je ’s nachts slechter slaapt. Je kan dan de ‘figuurlijke knop’ niet meer omdraaien en je blijft in je hoofd maar bezig met het werk of bepaalde situaties. Als je er vaak last van hebt is het een goed idee om een soort piekerhoekje buiten de slaapkamer te maken waar je – voor je gaat slapen – even tot rust komt en alles op een rijtje zet.

Sport niet vlak voor het slapengaan

Ga je sporten vlak voor het slapengaan, dan kan dit inderdaad een negatief effect hebben om het je slaap. Tijdens het sporten komen er namelijk stresshormonen vrij en stijgt je lichaamstemperatuur. Wil je goed slapen dan laat je best enkele uren tussen het sporten en het slapengaan. Maar ook dit hangt van persoon tot persoon af, want sporten is ook ideaal om ons te ontstressen en geen of minder stress in bed, zorgt weer voor een betere nachtrust.

Eet gezond

Er is een sterke relatie tussen wat je eet en hoe je slaapt. ’s Avonds kan je minder goed suikers, vetten en bepaalde eiwitten verteren. Snelle suikers en vetten geven ons een signaal dat je wakker moet zijn wat je slaap natuurlijk negatief beïnvloedt. Eet daarom ’s avonds liever trage suikers zoals peulvruchten, rijst, pasta, zoete aardappel,… Ook vis, gevogelte en eieren kunnen gunstig zijn voor je slaap. Fruit mag je zeker ook eten voor het slapen, maar best geen rijpe bananen, ananas en druiven.